Työpaikalla toteutettavalla työkyvyn hallinnalla, seurannalla ja varhaisella tuella tarkoitetaan työnantajan, työntekijöiden ja työterveyshuollon yhdessä kirjallisesti sovittuja työpaikan tarpeisiin perustuvia käytäntöjä, joiden avulla huolehditaan työntekijöiden työkyvyn edistämisestä ja työkyvyttömyyden ehkäisemisestä läpi työuran. Työnantaja tukee työkyvyn edistämistä ja ehkäisee työkyvyttömyyttä hyödyntäen työterveyshuollon asiantuntijuutta. Työntekijällä itsellään on myös velvollisuus huolehtia omasta työkyvystään.
On todettu, että hyvän työkykyjohtamisen kautta työntekijöiden sairauspoissaolot vähenevät ja sairauspoissaolokustannukset pienenevät, koska muun muassa sijaistarve vähenee. Samalla työntekijät tekevät laadukkaampaa ja tuloksellisempaa työtä sekä sitoutuvat työnsä kehittämiseen pitkäjänteisesti. Työyhteisöstä tulee näin optimistisesti tulevaan suuntaava, mikä on työssä jaksamisen kannalta tärkeää. Hyvin johdettu työyhteisö on puoleensavetävä, jolloin vaihtuvuus henkilökunnassa vähenee ja tätäkin kautta pitkäjänteinen työn kehittäminen on mahdollista.
Tärkeää on myös, että työkykyjohtamisen keinoin varmistetaan henkilökunnan tasapuolinen kohtelu. Esimiehet ovat vastuussa siitä, että kaikkia työntekijöitä kohdellaan tasapuolisesti.
Keskustelukynnys madaltuu, koska on ennalta yhteisesti sovittu, milloin ja mistä syystä työkykykeskusteluja käydään, jolloin molemmat osapuolet voivat valmistautua keskusteluihin. Esimiehen on helpompi ottaa vaikeakin asia puheeksi, koska hän tietää, että tällaisesta käytännöstä on yhteistoiminnassa sovittu.
Nykyinen työnteon kulttuuri on vahvasti kaiken aikaa muuttuva. Hyvän työkykyjohtamisen kautta muutosten läpivienti helpottuu ja muutokset osataan käsitellä oikein. Hyvän työkykyjohtamisen kautta hyvinvoiva henkilökunta jaksaa tehdä ja kehittää entisestään laadukasta työtä.
Varhaisen tuen malli
Varhaisen tuen toimintamallin perusajatuksena on helpottaa ratkaisujen hakemista työssä selviytymisen ongelmiin silloin, kun ongelmat eivät ole vielä jatkuneet liian pitkään. Samalla rakennetaan välittämisen kulttuuria, kun mallin mukaisella tavalla tartutaan asioihin kaikkien kohdalla, jolloin puuttumisia ei koeta henkilökohtaisina painostuksina, vaan hyvänä esimiestyönä. Koska työkyvyn heikkenemiseen liittyvät tilanteet koetaan usein kiusallisina ja esimiehillekin vaikeina, yhteistoiminnallisesti malli helpottaa kaikkien toimintaa. Välittäminen on jokaisen oikeus ja velvollisuus.
Toimintakäytännöt ns. varhaisen tuen toimintamallissa voidaan alle 20 työntekijän apteekeissa kirjata työpaikkaselvitykseen ja työterveyshuollon toimintasuunnitelmaan. Isommissa apteekeissa tulee olla erillinen kuvaus toimintakäytännöistä.
Varhaisen tuen mallissa kuvataan
- milloin ja miten työssä selviytymisen ongelma otetaan puheeksi ja kirjataan ylös
- mitkä ovat eri osapuolten roolit ja vastuut (työntekijä, esimies, työterveyshuolto, työsuojeluhenkilöt, luottamusmies)
- miten sairauspoissaoloista ilmoitetaan ja miten niitä seurataan
- miten työssä selviytymistä ja työhön paluuta tuetaan
- miten esimiehet ja muut osapuolet koulutetaan toimimaan varhaisen tuen mallin mukaisesti
- miten mallin käyttöä, toimivuutta seurataan ja arvioidaan.
Malli rakennetaan työpaikkakohtaisesti niin, että kaikki työntekijäryhmät ovat laadinnassa edustettuina. Jos työpaikalla on työsuojelutoimintaa tai vastaavaa, sen vastuuhenkilöt ovat usein luontevia yhteistyökumppaneita mallin rakentamisessa. Yhteistyössä hyödynnetään työterveyshuollon asiantuntemusta ja tarpeen mukaan yhteistyöverkostoa voidaan hakea myös työeläkelaitoksesta, Kansaneläkelaitoksesta ja työvoimahallinnosta. Henkilöstön sitoutuminen toimintamalliin edellyttää luottamuksellista ilmapiiriä; työterveyshuollolla on salassapitovelvollisuus. Toiminnan on oltava johdonmukaista ja edettävä sovitulla tavalla.
Varhaisen tuen päävaiheet:
- Esimiehen ja alaisen välisessä Varhaisen tuen keskustelussa määritellään työssä selviytymisen ongelma, miten se näkyy työssä. Aloitteen keskustelusta voi käynnistää esimies, työntekijä tai työterveyshuolto.
- Merkkejä ongelmista voivat olla: heikentynyt työn laatu, lisääntyneet virheet, kielteinen asiakaspalaute, muuttunut käytös, lisääntyneet poissaolot jne. Ongelman taustalla voivat olla esimerkiksi fyysiset tai psyykkiset sairaudet, haitallinen kuormittuminen työssä, osaamisen ja työnhallintaongelmat, ikääntymiseen liittyvät asiat, päihdeongelmat tai kuormittava elämäntilanne.
- Esimies ja työntekijä voivat sopia työssä tarvittavat muutokset, työn muokkaamisen, lisäkoulutuksen jne.
- Työkykyyn liittyvässä ongelmassa esimies ohjaa työntekijän työterveyshuoltoon terveydentilan ja työkyvyn selvittämistä varten. Työterveyshuolto ohjaa työntekijän tarvittaessa hoidon tai kuntoutuksen piiriin.
- Jos tarpeen, pidetään työterveysneuvottelu (kolmikantaneuvottelu), johon työntekijä, esimies ja työterveyshuollon edustaja(t) osallistuvat. Neuvottelussa voidaan sopia mm. työkykyä vastaavista töistä ja työjärjestelyistä. Tarvittaessa tehdään työhön paluun suunnitelma.
- Muita toimenpiteitä tarvittaessa ovat mm. lisäkoulutus, uudet tehtävät
- Sovitut asiat kirjataan ja huolehditaan seurannasta.
Varhaisen tuen keskustelu -malli
1. Työssä selviytymisen ongelman toteaminen:
- Miten näkyy työssä? Otetaan konkreettiset asiat esiin.
- Mikä on työntekijän käsitys siitä, mistä johtuu?
2. Työolot: onko työssä tai työoloissa jokin tekijä, jota muuttamalla työssä selviytyminen paranisi?
- Ovatko ergonomia ja työvälineet kunnossa?
- Onko jokin kuormitustekijä, fyysinen tai psyykkinen?
- Miten työyhteisö toimii, onko ilmapiiri hyvä, sujuuko yhteistyö?
- Onko työtehtävä selkeä, onko osaaminen riittävä?
- Ovatko yleisesti roolit ja vastuut selkeät?
- Jakautuvatko työt tasapuolisesti?
3. Onko terveydentilassa jotain ongelmia?
- Onko hyödynnetty työterveyshuoltoa?
- Miten työntekijän vointi yleisesti?
- Onko työn ulkopuolisia kuormitustekijöitä, pienet lapset ym.?
4. Yhteenveto keskustelusta:
- Löydettiinkö muutostarpeita? Kirjataan ne.
- Seuranta työterveyshuollossa.
- Laaditaan kehittämiskohteille tavoitteet ja tehdään suunnitelma muutosten läpiviemiseksi, aikataulutetaan ja sovitaan seurannasta.
- Laaditaan muistio allekirjoitettavaksi molemmille osapuolille.
Sairauspoissaolojen ilmoituskäytännöt ja seuranta
Apteekissa sovitaan sairauspoissaolojen ilmoittamisesta ja todistuskäytännöstä eli siitä, kenelle ilmoitetaan ja miten (yleensä henkilökohtaisesti, ei tekstiviestillä eikä sähköpostilla) ja milloin tarvitaan poissaolotodistus. Myös siitä, kuka käsittelee työpaikalla poissaolotodistuksia ja miten sairauspoissaolot kootaan yhteen, tulee sopia. Lisäksi sovitaan työpaikan ja työterveyshuollon yhteistyöstä sairauspoissaolojen seurannan toteuttamisessa ja analysoinnissa. Tavoitteena on mahdollisimman varhain puuttua sairautta aiheuttaviin syihin työpaikalla.
Työterveyshuoltolaki ja Sairausvakuutuslaki ohjeistavat sairauspoissaolojen seurantaa seuraavasti:
- 30: Työntekijän työkyvyn arvioimiseksi ja työssä jatkamismahdollisuuksien selvittämiseksi työnantajan on ilmoitettava työntekijän sairauspoissaolosta työterveyshuoltoon viimeistään silloin, kun poissaoloa on kertynyt 30 päivää, lasketaan vuoden kertymänä.
- 60: Sairauspäivärahaa on haettava kahden kuukauden kuluessa työkyvyttömyyden alkamisesta ja osasairauspäivärahaa kahden kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta alkaen etuutta halutaan.
- 90: Työterveyslääkärin lausunto työntekijän jäljellä olevasta työkyvystä ja työssä jatkamismahdollisuuksista tarvitaan viimeistään, kun sairauspäivärahapäiviä on kertynyt 90 kahden vuoden aikana. Työssä jatkamismahdollisuutta selvitetään yhteistyössä työnantajan ja työntekijän kanssa. Lausunnon tavoitteena on arvioida työhön paluun mahdollisuudet, työpaikan tukitoimien tarve ja laatia työhönpaluu- suunnitelma. Työntekijän on toimitettava lausunto Kelaan.
Työhön paluun tukeminen
Suunnitelmallinen työhönpaluun tuki pitkän sairauspoissaolon yhteydessä ehkäisee työkyvyttömyyden pitkittymistä. Tuki käynnistyy jo ennen poissaolon päättymistä. Työpaikalla esimiehen on hyvä sopia työntekijän kanssa yhteydenpidosta sairauspoissaolon aikana, ja työhönpaluuta valmistellaan tarvittavin työjärjestelyin esimiehen johdolla. Tarvittaessa järjestetään terveystarkastus tai työkykyarvio työterveyshuollossa ennen työhönpaluuta.
Työssä selviytymistä on hyvä seurata suunnitellusti. Usein siinä tarvitaan yhteistyötä työntekijän, esimiehen, työterveyshuollon ja eläkevakuutusyhtiön kanssa. Jos työntekijän työkyky ei ole ennallaan, nousee esiin kysymys, mitä muutoksia työkyvyn tukemiseksi tarvitaan: määräaikainen paluuvaiheen tehtävänkuva vai pysyvä muutos?
Työhyvinvointia apteekkeihin26.2.2015