Apteekkia johtaa apteekkari, joka samalla toimii yrittäjänä ja kantaa siten täyden vastuun yrityksestään. Esimiehenä voi toimia myös proviisori tai farmaseutti apteekin koon ja tarpeiden mukaan. Sekä apteekkarin että esimiesten on hyvä hankkia johtamiskoulutusta työtään varten. Esimiehen tehtävät ja vastuut on hyvä olla selkeästi määritelty.
Kuinka vastata arkityön sujumisesta ja johtaa ihmisiä niin, että saa heidät onnistumaan työssään, ottamaan vastuuta ja kehittämään työtänsä? Hyvä esimies ohjaa ihmisiä työskentelemään yrityksen tavoitteiden suuntaisesti, on johdonmukainen ja kohtelee työntekijöitä tasavertaisesti. Vuorovaikutteinen johtamistapa on työtekijöiden keskuudessa näkyvää ja läsnä olevaa esimiestyötä: kannustavaa, ainutlaatuisuutta tukevaa ja yksilöllisyyttä kunnioittavaa johtamista. Oikeudenmukaisella ja avoimella johtamisella kannustetaan työntekijöitä hyviin suorituksiin, tuetaan ongelmatilanteissa ja annetaan palautetta.
Muutoksen johtamisessa tulee huolehtia riittävästä viestinnästä, antaa aikaa kehittämiselle ja mahdollistaa osaamisen kehittäminen unohtamatta itsensä johtamista.
Palaverit
Säännöllinen palaverikäytäntö helpottaa vuorovaikutusta ja madaltaa keskustelukynnystä. Palaverit antavat mahdollisuuden käsitellä asioita yhdessä ja sopia yhteisistä asioista sekä tiedottaa ajankohtaisista asioista samanaikaisesti koko henkilökunnalle. Palavereilla ei kuitenkaan voi korvata kehityskeskusteluja. Esimiehen vastuulla on johtaa palaveria niin, että kaikki saavat mielipiteensä sanotuksi. Palaverissa käsiteltävät aiheet tulee valmistella etukäteen. Apteekkien aukioloajat ja vaihtelevat työvuorot aiheuttavat haasteen palaverien toteuttamiselle. Joskus on syytä järjestää palavereita niin, että koko henkilökunta on paikalla, mikä mahdollistaa syvällisemmänkin keskustelun koko henkilökunnan kesken. Palavereista kannattaa laatia muistiot, joista ilmenevät sovitut asiat. Muistiolla taataan tiedonkulku niille työntekijöille, jotka eivät palaveriin päässeet osallistumaan.
Kehityskeskustelu
Henkilöstöjohtamisen keskeinen väline on kehityskeskustelu. Kehityskeskustelussa esimies ja työntekijä käyvät luottamuksellisen keskustelun tärkeistä asioista. Kehityskeskustelun tavoitteena on tarkastella lähimenneisyyttä ja ennen kaikkea hahmottaa, suunnitella, luoda edellytyksiä ja sopia tulevan kauden tavoitteista ja toiminnoista. Onnistunut kehityskeskustelu vaatii, että siihen valmistaudutaan ja myös suunnitellaan ja huolehditaan sovituista jälkitoimenpiteistä. Kehityskeskusteluja on hyvä käydä vuosittain, ja tarvittaessa keskustelut voidaan jakaa aihealueittain (esim. osaaminen ja osaamisen kehittäminen, myynti jne.) useampaan eri keskusteluun. Kehityskeskustelu käydään ennalta sovittuna aikana, ja siihen tulee valmistautua huolella. Keskustelu käydään työstä: perustehtävästä, työn sisällöstä, osaamisesta suhteessa työn vaatimuksiin, työn kuormittavuudesta sekä työntekijän työkyvystä. Keskustelun tuloksena voidaan selvittää työnjakoon ja työtehtäviin liittyviä epäselvyyksiä tai työyhteisössä ilmeneviä ongelmia. On tärkeää, että keskustelut käydään avoimessa ja myönteisessä ilmapiirissä, jossa esimies ja työntekijä kuuntelevat ja kuulevat toisiaan ja siltä pohjalta kehittävät asioita eteenpäin.
Kehityskeskustelut antavat esimiehelle mahdollisuuden oman johtamistapansa kehittämiseen ja tarkasteluun. Työntekijälle kehityskeskustelu antaa mahdollisuuden keskustella kokonaisvaltaisesti työkentästään esimiehensä kanssa. Kehityskeskustelujen avulla molemmat saavat mahdollisuuden vaikuttaa sekä organisaation että omaan tulevaisuuteen ja samalla esimies ja alainen oppivat tuntemaan toisensa paremmin.
Nämä aiheet olisi hyvä käydä läpi kehityskeskustelussa:
- Miten meillä menee, menneen kauden tulokset, suoriutuminen työssä.
- Työntekijän perustehtävä, tärkeimmät työtehtävät ja niiden hallinta sekä erityisvastuualueet.
- Ammatillinen kehittyminen, osaamisen arviointi, lisäkoulutustarpeen kartoitus.
- Työtilanne, resurssit ja muut toimintaedellytykset.
- Työhyvinvointi, työyhteisön toimivuus ja tuki, työssä jaksaminen.
- Tulevan kauden tehtävät, tavoitteet, toimintasuunnitelmat.
- Johtamistapa ja yhteistyö /palaute esimiehelle ja esimiehen palaute työntekijälle.
- Yhteenveto sovituista asioista ja seurantasuunnitelma.
- Kommentit kehityskeskustelun onnistumisesta ja arviointi.
Perehdytys
Perehdytys luo perustan työnteon sujumiselle, sillä helpotetaan työntekijän sopeutumista ja oppimista. Myös tapaturmariskit ja työn psyykkinen kuormitus vähenevät, kun työympäristö ja tehtävät ovat tuttuja. Perehdytystä tarvitaan aina uuden työntekijän tullessa apteekkiin mutta myös silloin, kuin työtehtävä muuttuu, työntekijä siirtyy uusiin tehtäviin tai palaa työhön pitkän poissaolon jälkeen. Perehdytyksen ja työnopastuksen tarkoituksena on, että työntekijä saa riittävän opastuksen uuteen tehtävään ja siihen liittyviin odotuksiin, apteekin toimintaan, työvälineisiin, tapoihin ja ihmisiin sekä työturvallisuuteen. Esimies on ensisijaisesti vastuussa perehdytyksen toteutuksesta ja käytännön organisoinnista, vaikka varsinaisena käytännön opastajana olisi työtoveri. On hyvä sopia etukäteen, kuka huolehtii perehdytyksestä. Perehdytyksen tukena on hyvä käyttää tarkastuslistaa. Se sisältää jäsennellyn luettelon esille otettavista asioista suunnittelun ja toteutuksen tueksi sekä varmistaa perehdyttämisen systemaattisuuden ja kattavuuden. Perehdytyksen seurannassa ja oppimisen varmistamisessa on hyvä, että listaa käyttävät sekä perehdyttäjä että perehdytettävä. Hyvän perehdytyksen tuloksena syntyy yhteinen ymmärrys siitä, mitä ja miten työtä tehdään ja miten työpaikalla toimitaan eri tilanteissa.
Apteekin perehdytyslomake (pdf)
Perehdyttämisen tarkistuslista (pdf)
Osaamisen kehittäminen
Hyvä ammattitaito ja osaaminen tukevat työhyvinvointia. Osaamisen kehittäminen työpaikalla edellyttää sekä johdon että henkilöstön myönteistä asennetta osaamisen jatkuvaa kehittämistä kohtaan. Osaamista voidaan kehittää, kunhan tunnistetaan ne tarpeet, jotka vaativat lisää tietoja ja taitoja. Kehityskeskustelut ovat hyvä paikka osaamisen riittävyydestä keskusteluun. Kun apteekkiin laaditaan koulutussuunnitelma, tuetaan ja innostetaan työyhteisöä kehittymään suunnitellusti. Koulutussuunnitelma mahdollistaa verovähennyksen. Vähintään 20 työntekijän apteekeille koulutussuunnitelman laatiminen on pakollista. Terveydenhuollon ammattihenkilöistä säädetyn lain mukaan farmaseutit ja proviisorit ovat velvollisia ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämää ammattitaitoaan. Apteekkarin tulee luoda edellytykset tarvittavalle ammatilliselle täydennyskoulutukselle. Lääkelain mukaan apteekkarin on huolehdittava myös koko apteekin henkilökunnan täydennyskouluttamisesta.
Koulutussuunnitelman laadinnassa käydään läpi seuraavia asioita:
- Mitä osaamista meillä on ja missä olemme hyviä?
- Mitä osaamista voimme jakaa toisillemme?
- Missä asioissa tarvitsemme lisää kokemusta ja kehittymistä?
- Mitä osaamista tarvitsemme tulevaisuudessa?
- Miten hankimme tarvittavan osaamisen?
- Miten seuraamme osaamisen kehittymistä?
Osaamista voidaan kehittää monilla eri tavoilla, mm.
- tutkintotavoitteinen tai ei-tutkintoon johtava lyhyt- tai pitkäkestoinen koulutus
- työparityöskentely
- työnkierto
- opintopiirit ja lukutunnit
- työssä oppiminen
- työpaikan projektit ja hankkeet
- perehdytys/ työhön opastus
- kouluttajana toimiminen
- mentorointi
- työnohjaus
- ammattikirjallisuuden- ja lehtien lukeminen.
Puutteet osaamisessa suhteessa työnkuvaan ja sen vaatimuksiin heikentävät työmotivaatiota ja sitä kautta työkykyä. Vastaavasti ammattitaidon kehittäminen ja oikeanlaisen osaamisen hankkiminen parantavat työssä jaksamista ja edesauttavat työurien pidentymistä. Osaamisen lisääminen parantaa myös työyhteisön toimivuutta ja työprosessien sujuvuutta.
Täydennyskoulutusvelvollisuus (Finlex)
Muutosten johtaminen apteekissa
Useat samanaikaiset muutokset ovat arkipäivää apteekkialalla. Osa apteekkityössä tapahtuvista muutoksista on ennakoitavissa (esim. Kela-korvaussääntöjen muutokset). Tällaisten asiamuutosten läpivienti on yleensä helppoa, koska niihin on apteekeissa totuttu. Suurempiin muutoksiin, kuten apteekkarin vaihdokseen tai irtisanomistilanteeseen, liittyy usein haasteita, joiden käsittely on raskasta.
On tärkeää, että muutosta valmistellaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen, ja henkilökunnalle kerrotaan muutokseen liittyvistä seikoista riittävästi. Muutos on helpompaa toteuttaa ja hyväksyä, kun ymmärtää, miksi muutos tehdään, ja pääsee itse osallistumaan ja vaikuttamaan muutosprosessiin. Epämiellyttävistäkin muutoksista pitäisi pyrkiä etsimään myönteisiä puolia ja tuoda niitä aktiivisesti esiin. Esimiehen vastuulla on tukea ja kannustaa työntekijöitä muutosprosessin läpi ja olla läsnä.Keskusteleva ja avoin vuorovaikutus tukee muutostilanteiden läpivientiä. Työntekijöille on annettava mahdollisuus keskustella keskenään sekä myös esimiehen kanssa kahden kesken muutostilanteesta. Osallistuminen lisää sitoutuneisuutta. Muutoksen tapahduttua on tärkeää, että esimies vielä seuraa sitä, että tilanne vakiintuu, ja ottaa vastaan palautetta tapahtuneesta.
Palaute ja palkitseminen työn kehittämisen välineenä
Palautteen saaminen tehdystä työstä sekä mahdollisuus itse antaa palautetta kehittävät työntekoa. Hyvässä työyhteisössä palautetta annetaankin molempiin suuntiin. Palaute mahdollistaa oman työn arvioinnin, virheiden korjaamisen, työn kehittämisen, työn mielekkyyden ja onnistumisen kokemukset. Parhaiten palaute motivoi, kun se annetaan välittömästi työtilanteen jälkeen, tilannekohtaisesti, oikeudenmukaisesti ja siten, että saaja osaa arvostaa sitä. Palautetta tulisi antaa kehityskeskustelujen lisäksi päivittäisessä työssä, palavereissa ja yhteisissä tilaisuuksissa. Henkilökohtainen korjaava palaute annetaan kuitenkin kahden kesken.
Jotta esimies voisi antaa kehittymistä edistävää palautetta, tulee hänellä olla riittävän systemaattinen ja objektiivinen tapa havainnoida työntekijän työntekoa. Jos työsuoritusta voi mitata tai arvottaa objektiivisin menetelmin (esim. numeerisesti: asiakasmäärät, työn virheettömyys) kannattaa näitä käyttää, koska ne eivät perustu mielipiteeseen vaan tosiasioihin. Esimiehen tulisi kannustaa työntekijää myös itsearviointiin, sillä sitä kautta motivaatio kehittymiseen työssä löytyy usein parhaiten.
Myös palkitsemisella voidaan motivoida työntekijöitä itsensä kehittämiseen. Palkitsemisjärjestelmä tulisi rakentaa työyhteisön kesken yhteistyössä, jolloin siitä tulee ihmisten voimavaroja tukeva ja ihmisten rajallisuuden huomioiva. Palkitsemalla esimies välittää viestiä halutusta toiminnasta. Palkitsemista kannattaa kehittää organisaation tarpeita vastaavaksi. Palkkion tulee olla riittävän motivoiva, ja esimiesten tulee varmistua, että työntekijöiden on mahdollista saavuttaa palkkion edellytykseksi asetetut tavoitteet, jotta kehittymistä tapahtuisi. Palkitseminen voi olla yksilöllistä tai koko työyhteisöä tasavertaisesti koskevaa. Tärkeää on, että kaikki työyhteisön jäsenet tuntevat palkitsemisen perusteet ja pystyvät sitoutumaan niihin. Kannattaa pitää mielessä, että palkitsemisen muotoja on muitakin kuin rahallinen palkitseminen. Usein päivittäinen palaute ja ansaitusti saatu kiitos merkitsevät työntekijälle paljon.
Työhyvinvointia apteekkeihin26.2.2015