Ongelmiin puuttuminen

Työnantajan rooli

Työn­an­ta­jal­la on lain mu­kai­nen vel­vol­li­suus tark­kail­la työ­ym­pä­ris­töä, työ­yh­tei­sön ti­laa ja työ­ta­po­jen tur­val­li­suut­ta. Jos työn­an­ta­ja saa tie­don epä­a­si­al­li­ses­ta käyt­täy­ty­mi­ses­tä tai hen­ki­löön koh­dis­tu­vas­ta kuor­mi­tuk­ses­ta, hä­nen on ryh­dyt­tä­vä toi­miin asi­an sel­vit­tä­mi­sek­si.

Tie­to työn­an­ta­jal­le voi tul­la esi­mer­kik­si työn­te­ki­jäl­tä it­sel­tään, luot­ta­mus­hen­ki­löl­tä, työ­ter­veys­huol­lon kaut­ta hen­ki­lön omal­la suos­tu­muk­sel­la, työ­ka­ve­reil­ta, ke­hi­tys­kes­kus­te­luis­ta tai työ­ilma­pii­ri­mit­tauk­sis­ta.

So­si­aa­li­sen me­di­an mah­dol­li­sia kuor­mi­tus­te­ki­jöi­tä ja uh­kia voi kä­si­tel­lä osa­na työ­pai­kan vaa­ro­jen ja kuor­mi­tus­te­ki­jöi­den ar­vi­oin­tia. Uh­kan ko­ke­muk­sis­ta oli­si myös tar­jot­ta­va ti­lai­suus kes­kus­tel­la yh­des­sä työ­pai­kal­la ja poh­tia, mi­ten nii­tä voi­tai­siin vält­tää.

Vaik­ka lain­sää­dän­tö, työ­suo­je­lu- ja tur­val­li­suus­oh­jeet ei­vät kai­kil­ta osin vie­lä ota huo­mi­oon so­si­aa­lis­ta me­di­aa työ­suo­je­lun näkö­kul­mas­ta, voi­daan nii­hin tu­keu­tua työ­pai­kan some -oh­jeis­tuk­ses­sa.

Työn­an­ta­ja voi ja hä­nen tu­lee puut­tua SO­MEs­sa toi­mi­mi­seen asi­as­ta tie­don saa­tu­aan käy­tet­tä­vis­sä ole­vin kei­noin mi­kä­li:

Työ­tur­val­li­suus­laki vel­voit­taa työn­an­ta­jan sel­vit­tä­mään ja tun­nis­ta­maan työs­tä, työ­a­jois­ta, työ­ti­las­ta, muus­ta työ­ym­pä­ris­tös­tä ja työ­olo­suh­teis­ta ai­heu­tu­vat hait­ta- ja vaa­ra­te­ki­jät sekä mil­loin nii­tä ei voi­da pois­taa, ar­vi­oi­maan nii­den mer­ki­tyk­sen työn­te­ki­jöi­den tur­val­li­suu­del­la ja ter­vey­del­le.

Li­säk­si työn­an­ta­jal­la tu­lee olla hal­lus­saan tämä sel­vi­tys ja ar­vi­oin­ti. Sel­vi­tys ja ar­vi­oin­ti on tar­kis­tet­ta­va olo­suh­tei­den olen­nai­ses­ti muut­tu­es­sa ja se on muu­ten­kin pi­det­tä­vä ajan ta­sal­la.

Työs­sä, jo­hon liit­tyy il­mei­nen väki­val­lan uhka, työ ja työ­olo­suh­teet on jär­jes­tet­tä­vä si­ten, että väki­val­lan uhka ja väki­val­ta­ti­lan­teet eh­käis­tään mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan en­na­kol­ta. Työ­tä ja työ­paik­kaa var­ten työn­an­ta­jan on laa­dit­ta­va me­net­te­ly­tapa­oh­jeet, jois­sa en­na­kol­ta kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta uh­kaa­vien ti­lan­tei­den hal­lin­taan ja toi­min­ta­ta­poi­hin, joil­la väki­val­ta­ti­lan­teen vai­ku­tuk­set työn­te­ki­jän tur­val­li­suu­teen voi­daan tor­jua tai ra­joit­taa. Tar­vit­ta­es­sa on tar­kis­tet­ta­va tur­val­li­suus­jär­jes­te­ly­jen ja -lait­tei­den toi­mi­vuus. Oh­jei­siin tu­li­si kir­ja­ta myös me­net­te­ly­ta­vat SOME:n kaut­ta ta­pah­tu­vaan uh­kai­luun.

Esi­mie­hen toi­min­ta­ohje epä­a­si­al­li­sen koh­te­lun tai uh­kaa­van käyt­täy­ty­mi­sen va­ral­le

Työsuojeluvaltuutetun rooli

So­men mah­dol­li­sia kuor­mi­tus­te­ki­jöi­tä ja uh­kia voi kä­si­tel­lä osa­na työ­pai­kan vaa­ro­jen ja kuor­mi­tus­te­ki­jöi­den ar­vi­oin­tia.

So­si­aa­li­sen me­di­an työ­käyt­töTyö­suo­je­lu­näkö­kul­ma6.8.2014